Fisk er sundt

Fisk er sundt, og Fødevarestyrelsen anbefaler, at du spiser fisk to gange om ugen. Her kan du læse mere om, hvorfor fisk er sund.

 

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du spiser mere fisk. Kostrådet bygger bl.a. på, at du har mindre risiko for at få hjerte-kar-sygdomme, når du spiser fisk flere gange om ugen. Styrelsen anbefaler 350 gram fisk om ugen, heraf ca. 200 gram fede fisk som fx laks, ørred eller sild. Det anbefales også, at gravide og børn under 14 holder igen med rovfisk, som fx hellefisk, aborre og tun.

 

Styrelsen råder endvidere fiskeelskere, der spiser mere end 300 gram fisk om ugen, til at vælge bl.a. opdrættet laks eller ørred. Det skyldes, at fisk fra akvakultur ikke indeholder så meget kviksølv og dioxin som fede fisk og fisk fra fx Østersøen.

 

Det er sikkert at spise fisk. De danske myndigheder udtager hvert år en række prøver af dansk opdrættede fisk og skaldyr, som analyseres for indhold af kemiske forureninger. Resultaterne offentligøres og kan findes på fødevarestyrelsens hjemmeside. (www.fodevarestyrelsen.dk).

 

Her kan du læse mere om, hvorfor det er sundt at spise fisk.